Vad är det med världen ???

Jag skäms när jag läser denna text, inte över mig själv men över Sverige som har blivit så främlingsfientligt i vissa avseenden.  Vart tog kärleken och medmänskligheten vägen? 
Grekland som är i så djup kris klagar inte, i Sverige bränner vi upp asylboenden. Kanske dags att införa en obligatorisk föräldraskola hur man uppfostrar sin barn.
 
Läs texten som Theodor Kallifatides skrivit.
 
(Bild lånad från Thedors twitter)
 
Texten lånad från Dagens nyheter

758 596 flyktingar kom till Grekland havsvägen. 3 283 via landgränsen till Turkiet. Europeiska länder skulle ta emot 66 400, men bara 96 individer kom iväg. 206 drunknade. 413 människosmugglare arresterades.

Vissa stater i EU vägrar kategoriskt att ta emot flyktingar, medan andra utesluter vissa kategorier som till exempel mödrar med barn.

 

Flyktingarnas ursprungsländer vägrar att ta emot dem. De flesta blir kvar i Grekland. På vissa öar har populationen fördubblats på några veckor. Ändå har man ännu inte sett maskerade män marschera på gator och torg, ännu har man inte bränt ner asylboenden. Antalet volontärer växer ständigt. 

Den sammanlagda kostnaden för flyktingkrisen var 1,8 miljarder euro.

Den som tror att jag skriver detta för att jag är grek har fel. Jag skriver detta för att jag inte är blind. Det var en blind och ibland hatisk omvärld som gjorde Förintelsen möjlig. Nu finns det risk att vi får en ny sådan och det är inte Greklands fel och för den delen inte Turkiets heller.

 
 
#1 - - Eva`s blogg:

ja du finner inga ord, tror att det var i början då alla ville hjälpa o nu är det inte så viktigt längre o det glöms bort på nåt sätt ...jag vet inte ....

Ha en fin dag kramen