Marieangel

Fyll dagarna med liv, inte livet med dagar!

Torsdag kväll

Kategori: Allmänt

Kvällens middag blev italienskt. Vi var dock inte alls nöjda med maten så efterrätten tog vi på ett café med god glass. Vi satt och kollade på folk och vi var så trötta att vi bestämde oss för att gå hem. Så här ligger vi nu och kollar TV  med fläkten på högsta snurr. Pensionärsvarning? Japp!! Men det gör inget;-)

Lauters

Men vilken god lunch vi käkat på Lauters på Fårö. Jag tog rökta räkor och Taki pulled pork. Dessutom var det Susanna Fröstad som drev det:-)

Sudersand

Kategori: Allmänt

Nu har vi badat och solat och åker till Lauters för lite lunch!

Tapas

Gårdagens middag bestod av tapas på Donners! Mycket gott!
Nu ska vi åka till Fårö och sola & bada!

Slite gk

Kategori: Allmänt

Otroligt rolig och utmanande bana. Vi åkte direkt från båten dit och när vi kom fram började det åska och blixtra och sen kom en rejäl skur. Vid 12.00 när vi slog ut var det sol igen.
Nu är bi på ST: Clemems hotell som ligger i en ruin. Superdupermysigt mitt i Visby. Efter en powernap får vi se vad kvällen har i sitt sköte;-)

Blixt & dunder

Powernap

Uppe i ottan

Kategori: Allmänt

På väg till Nynäshamn för en tvånätters tripp på Gitland! Slår ut kl:12:00  på Slite Gk!

Dagens tävling

Kategori: Allmänt

Spelade med Tove och vi kom 3:a på 39p. Verkligen varmt idag och vi var 3p efter vinnarna.

Dagens shopping

Nyshoppat! Allt från Gina Tricout i Farsta centrum😊
Älskar ryggen på de två översta<3

Vilken härlig dag😊

Kategori: Allmänt

Idag har jag fått nyputsade fönster i hela huset! Var mycket välbehövligt kan jag säga!. Shoppat lite på rean i Farsta med Helen och käkat mezelunch, badat i poolen och solat. Helen kom med lite smarta idéer och nu har vi hängt lite lite blommor runt poolen. Vi käkade rester från igår och sen gjorde vi en smarrig strawberry daquari.

Söker du lokal ?

Semestern är snart slut och det är dags att sätta igång företaget, butiken eller du kanske sneglar på fastighetsköp?
En bra sida att titta in på är denna. Relier finns i både Mamlö, Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Luleå. Man lägger in sökning efter område, lokaltyp, senast inkommet och storlek. De har över tusen lediga objekt så att hitta något som passar ska inte vara svårt!
Det är dessutom kostnadsfritt.

Middagsdate

Kategori: Allmänt

Ikväll var det dags för middagsdate med Helen. En läskande drink vid Medis och middag på Thaibåten. Very nice!

Söndag

Idag har vi badat i poolen och så satte Besa och Taki tillbaka taket som målarna var tvungna att ta ner. Det var då inte lätt att få upp det kan jag säga! När maten var klar och vi precis skulle sätta oss ute och äta kom störtregn, blåst, åska och blixtar. Några flydde in genom fönstret och några satt kvar ute.

Julian 3 år

Kategori: Allmänt

Idag har vi firat Julian hos Lone och Tomas. Strålande sol, korvgrillning, tårta, bad i bubbelpoolen och fiskdamm!
Tack alla:-)

Rolig kväll

Kategori: Allmänt

💙ikväll vart det puben , mat, karokee och mys!

Morgonarbete

Idag plockade vi av hallonen far och jag. Det blev 11 liter så nu har vi fryst in dem. Tunnan och nymålad blompall färdig för hemforsling. Nu lite frukost och sen åker jag mot Stockholm i värmen.. Tur man har aircondition!!

Kategori: Allmänt

Plockat av de sista jordgubbarna, klippt gräsmattan och målat andra gången på bänken. Adde, Jossan och jag var till Barkdal och där mötte vi Örjan som hade spelat en sänkarrunda idag och har nu 7,6 i hcp om jag kom ihåg rätt! och så började det åska! Då åkte vi till Pmu secondhand och fyndade lite. Köpte pizza med hem och efter det tvättade jag bilen och skurade en vattentunna som jag ska ta med hem.
Imorgon vid lunchtid bär det av hemåt.
Just det.. Jossan övningskörde idag och det gick så bra så:-)

Tipspromenad

Kategori: Allmänt

Tipspromenad på Solvi kl:18:00 där jag träffade en gammal klasskompis Karin. Ingen vinst men god grillad korv och kaffe. En sväng till Hemköp där jag lämnade mor i bilen (sol & varmt) med nedvevade rutor och när jag kom ut spöregnade det. Rutorna går ju inte att få upp när bilen är av, mor var dock vid gott mod och vi fick oss ett gott skratt:-))
En snabbvisit hos Binger och Besa och sem kom Jossan & Adde:-)

Barkdal

Kategori: Allmänt

Tog med mig frukost och kaffe och hänger vid Barkdal några timmar med Besa. Damerna i familjen var på shoppingtur.
Riktigt skönt i vattnet, 24 grader!
(Snodde Besas snapchatbild.. hihi)

Rosens are red

Kategori: Allmänt

Operation klippa klängrosen Flamingtans och ta bort lite vissna blommor check!
Man har inte roliga än man gör sig😊

Idag

Kategori: Allmänt

Idag har jag klippt bort överblommade syrenblommor, varit på PMU och fyndat en minibänk som jag ska måla och ha blommor på ute.
Middag intogs på Solvi och det blev ugnspannkaka med bacon och sallad.
Lite kaffe på det och en piggelin.

Förmiddagspromenix

Kategori: Allmänt

Liten promenad gjord och nu sen frukost/brunch, ska bli gott. Det blev 4,5 km idag.

Leksand

Nu är jag i Leksand och här blommar det och prunkar i varje hörn som vanligt. Hunnit fikat och ätit hallon! Far har just gjort en attack mot myrorna som började svärma här.
Ser fram emot en solig dag imorgon:-)

Hemma!

Kategori: Allmänt

Borta bra men hemma bäst:-)
Kommer hem till ett nästan färdigmålat hus och alla blommor har har växt så det knakar och brakar. Dock är det lite kaos då alla möbler och blommor står i högar och hoppas de blir färdiga snart så det kan återställas till helgen.
Fint blir det iallafall:-)

Hoj

Kategori: Allmänt

Nu väntar vi på taxin som ska ta oss till flygplatsen. Bye bye Croatia,

Tjorven & Budda

Tjorven/korven dvs jag och Mr Budda dvs Taki har sista balkonghänget för denna gång. Budda läser och dricker drink och Tjorven målar naglarna. Vet inte vad det är men hade flyget gått och bokat om så kanske jag gjort det. Har en hemlängtan.. Brukar jag aldrig ha och min kropp känns rastlös.
Imorgon kväll landar vi på svensk mark iallafall.
Ska gör något lite busigt imorgon.. Ta med pelargonskott och så ska jag ta med en vinranka från där vi bor.. Lite vatten i en påse och bums ner i resväskan så får vi se om det går vägen.

Underbar dag till havs!

Kategori: Allmänt

Båten hämtade oss 10.00 och vi har besökt tre öar..ätit god lunch och badat. Vår underbare värd Dubo hämtade oss och frågade om vi behövde komplettera något på snabbköpet. Har aldrig bott hos en så underbar värd någon gång!!
Här kommer en kavalkad av underbara bilder. Matade fåglar från båten med överblivet fiskrens från lunchen:-)
När vi kom hem kom kissen direkt och svingade i gardinen.

Japanskt ikväll

Kategori: Allmänt

Idag blev det japanskt. Sushin och Misosoppan var kanon men varmrätterna kunde vi ha hoppat. Vi blev mätta och sen tog vi och promenerade hem. Imorgon blir vi upplockade 09;30 för en dag på havet:-)

Gamla stans badstrand

Idag åkte vi till Gamla stans badstrand. Byst med folk och de solsängar som fanns kostade 300 kuna! To much.. Så vi låg på stranden en stund, badade och tog en skitdyr strawberrydaquari och nu sitter vi i en sval gränd i gamla stan och väntar på pizza.

Igårkväll

Kategori: Allmänt

Igårkväll var det de norske jenternes och deras fyra barn sista kväll innan de skulle åka hem till Trondheim idag. Cecilia och Stine är nu nyfunna facebookvänner, precis som Tina och Jyyrki  som bodde grannen här bredvid oss. Vi käkade på en ny restaurang halvvägs mot hamnen och hade mysigt. Vi lärde oss lite norska..som vi hade svårt med att uttala:-) eller vad säger ni om "tanjpirkera" vet ni vad det betyder?
När vi skulle gå till restaurangen var det mörkt ute och då hittade jag en superfin lysmask på väggen. Kolla vad grön och fin den lyser.

Kategori: Allmänt

Till lunch åt jag en tonfisksallad och Taki tog lasagne. Till efterrätt pannkaka med glass..mycket mumsigt. Utanför oss där vi sitter åker de jetski eller vad det nu heter. En vattenstråle som lyfter upp dig över vattnet och så kan man dyka ner och komma upp igen. Utsikten är åt båda håll på stranden:-)
Vore bra om min fina lilla far ville skriva ett ord på Facebook eller bloggen så jag vet att allt är bra:-)

Kategori: Dagens Outfit

Idag blir det stranden och kanske en båttur på fredag:-) har frågat vår värd Dubo om han kan hjälpa oss att ordna det:-)

Kvällen

Kategori: Allmänt

Eftersom vi åt så sen lunch/middag så vigde vi kvällen åt en böckernas värld sippandes på en några glas mousserande vitt.
Imorgon hoppas vi på sol HELA dagen;-)
Våren trevliga grannar Tina & Jyrki flyger hem till Malmö imorgon.
Tjingeling & God Natt

Jag är kär

Mittemellan dag

Idag vart det shopping och sen regnande det en stund. Vi och några till satt kvar och kurade och sen kom solen och alla badsugna tillbaka. Tidig middag idag och nu ska vi handla på Tommy's.

Igår kväll

Kategori: Allmänt

Igår kväll gick vi åt andra hållet ner mot ett stort hotellkomplex där det fanns några restauranger. Åt gott och promenerade hem med ett stop på cave bar. En droppstensgrotta som de gjort om till bar. Fantastisk fin var den.
Dock var det kolmörkt på vägen hem och det prasslade både här och där i buskarna så jag var livrädd!
Nu lyser solen och ny dag i antågande:-)

Today

Kategori: Allmänt

Today har det varit stranden hela dagen lång vilket känns på diverse kroppsdelar.

Promenix

Idag promenerade vi tvärs över stan till Gamls Stan. Tog en timme att gå. Väldigt vackert och rent är det i denna stad. Nu blir det mexikanskt till lunch;-)

Dags för middag!

Kategori: Allmänt

Efter sol & bad och första boken utläst är vi nu på altanen. Grannarna har en supergullig kattunge som jag naturligtvis. Inte kunde låta bli:-)

Underbar kväll

Kategori: Partyparty

För säkerhets skull började den med shopping av två långärmade tröjor och ett par tights med tanke på gårdagen. En promenad till city och en fabolus middag vid hamnen. Kolla in mojithoglasen, hamburgaren och drn goda ananasmojhiton. Allt var superdupergott och vi kommer gå tillbaka dit!
Ikväll behövdes dock ingen tröja så jag hoppas det fortsätter så!

Mojitohlasen

Tjingeling

Underbar kväll

Kategori: Partyparty

Ikväll behövdes dock ingen tröja så jag hoppas det fortsätter så!

Mojitohlasen

Tjingeling

Tjoho

Kategori: Allmänt

Idag lyser solen:-) inte från början men vi gick ner på stranden och då kom den fram. Mittinatten (02:45) vaknade jag av ett alarm. Väckte Taki och sa att din telefon ringer!?!? Öööh det var visst mitt alarm sedan gårdagen tidiga uppstigning.. Hehe! Vi (läs jag) sov till 10;35 idag.. Lovely! Nu är jag lite gladare när solen tittar fram.
Badat har vi gjort och läst och slappat.
Vi bor nästan högst upp på sluttningen.

Kategori: Allmänt

Igår var vi nere i gamla stan och käkade. Åkte en fullproppad buss nr:6 där chauffören omöjligt kunde se ngt av vänster sida. Steg av i ett skyfall och sprang till nästa affär och köpte paraplyer. Kollade på invigningen och såg på fyrverkerier och käkade.
Vaknar upp idag till blöta utemöbler och idag blir det shopping av varmare kläder . Alltså HALLLÅ?!?!

Anlänt

Kategori: Allmänt

Nu har vi anlänt och guess what? Det regnar..big miss i planeringen tycker jag. Lägenheten är bra och värden "Dubo" har skjutsat oss runt i hela Dubrovnik och visat oss runt och följt med till supermarket för lite uppbuffring av frukostmat och dryck. Pekat ut restauranger och turistfällor. Sicken service måste jag säga:-)
Inge bad idag inte, och kollar man på väderappen ser det lite smådystert ut. Lunch, promenad och 700 trappsteg har vi hittills avverkat, rumpan lär bli så tight så man lär väl inte komma i shortsen i slutet av semestern..hahaha!
Ikväll är det invigning av en musikfestival som ska pågå i 45 dagar och det är party i stan med fyrverkerier och annat skoj!

04:00

Kategori: Allmänt

Uppe med tuppen och solen går just upp!
Inte varje dag man ställer klockan 02:45.

Packar

Kategori: Allmänt

Imorgon bitti åker vi till Dubrovnik och packning, färga hår och en massa annat småplock står på schemat.. !

Altanhäng

Altanhäng med massage, bad, bus, fika, lunch och besök av Julia!

Älgsafari i Trångsund

Kategori: Allmänt

Här i Trångsund kan allt hända. Inte nog med att solen lyst och att vi har Jullegulle här så kom det en älg på besök. Han var hur stor som helst, jämför mot bilen!! Moped har provsuttits av Julle oxå.
Så vill ni ha lite spänning i ert liv så är det bara att komma..haha!

Kvartsfinal

Kategori: Allmänt

Idag spelade Mia och jag vår kvartsfinal. På 18:e hålet avgjordes det och Mia vann! Stort Grattis och lycka till i fortsättningen😊

Dagens golf

13:30 slog vi ut med Mallan & Patrick och matchspel mellan oss och med Taki spelades. Mallan & Patrik vann med 2-1 och jag vann över Taki med 5-4. 33 p och en birdie på hål 11 blev det, och Mallan sänkte sig och fick 38p.
Tack för en härlig dag:-)
Imorgon väntar matchspel kl:11.00 mot Mia Hördell.

Ulrika 50 år

Kategori: Allmänt

Gårdagens fest var superkul och började hos Anita & Roffe som bjöd på vin och ballonguppblåsning. I enad trupp marscherade vi över gatan till Ulrika och där bjöds på mat, musiktävling och dans till Nanini som spelade. 70 personer var vi som dansade natten lång.
Tack för en rolig fest!

Klart!

Kategori: Allmänt

Nu äre klart på kökssidan med en upopiffning light och ommöblering. Lite kattgos och dags att fixa sig inför 50 års partajet:-)

Högtryckstvätt

Nu är altanen utanför köket högtvättsskurad och klar. Känns skönt och rent:-)Taki är ute och shoppar ;-)

Kategori: Allmänt

Efter att blivit väckt kl: 07:15av Zekda var det lika bra att stiga upp. Det blev en powerwalk på 7 km i härlig morgonsol.

Bra inprickat

Kategori: Dagens Outfit

Den dagen jag går på semester kommer solen😊
What a coimsidence:-)

Dagens middag

Kategori: Allmänt

Idag lagade jag rödspätta i ugnen med dillsås och hemmagjort potatismos. Sista biten toscakaka slank oxå ner. Kropp & Själ behöver semester NU.
Vädret har varit minst sagt växlande idag med sol, regn och blåst.
Vad gör ni ikväll?

Semestertider är tjuvarnas högtid

Kategori: Allmänt

När vi åker på semster passar tjuvarna på att länsa våra hem. Här i Sverige har ju alla samma semesterperiod och dagens tjuvar är så smarta så de åker ut och rekar och kikar in i fönstrer och kollar postlådor/brevinkast.

Många dörrar är superlätta att forcera med en kofot. Det finns faktiskt förebyggande saker man kan göra för att slippa få "oväntat besök".
En säkerhetsdörr är att rekommendera, den avskräcker inte bara tjuvar utan även brand och ljud. Du kan hålla handen på dörren i 45 min vid brand och skulle någon mot förmodan forcera din dörr med en bomb eller något så får du en ny genom garantin.

Dörrbolaget har just nu en kampanj på säkerhetsdörren M3 som rekommenderas av Svenska Stöldskyddsföreningen. De erbjuder också andra stöldförebyggande produkter.

De kan dessutom hjälpa til med finansieringen,

Bästa grekiska låten!!

Godmorgon

Jag ser ljuset i tunneln och idag lyser det verkligen starkt. Man blir glad när solen lyser och man vet att man snart har fyra låååånga veckors ledighet framför sig!

Fix med bilen

Kategori: Allmänt

Fick ett ryck efter jobbet och åkte och lånade Jossans dammsugare så jag kunde städa bilen. (Har bara centraldammsugare och den räcker ju lixom inte ner till bilen)
Fick med med Adde & Jossan så Adde fixade oxå i sin bil.
Köpte en ny klädsel till bilen på Biltema.. Jaa jag vet att man får vad man betalar för (299:- ) men den skulle iallafall passa i en Citroën C3. Sådär passade den får man väl säga...och inte fick jag loss den ena nackskydden heller. Mönstret gillar jag för rosa är ju min färg.
Vi käkade kyckling, ris och upp-piffad currysås med jordnötter.
Gjorde en toscakaka till fikat så nu rullar vi en stund igen.
Vad tycker ni om klädseln?

(Ja ja vet.. Ser för bubbligt ut)

Lunch på fridays

Kategori: Allmänt

Idag vart det lunch på Fridays vid Stureplan. Alva jobbade så Eva & Jag lunchade ihop. Blev en yoghurtglass efter med diverse smaskiga tillbehör.
Nu ÖREGNAR det i stan😁

Längtar

Kategori: Allmänt

Längtar att få sitta här och blicka ut över denna vy.

Onsdag

Kategori: Dagens Outfit

Tre arbetsdagar kvar och försöker hitta semesterkänslan så jag kör klänning idag, det är ju ändå Juli. Inte för att man kan tro det men om en vecka bär det av till säker värme. Längtar så till Kroatien!

Hurra!!

Kategori: Allmänt

Äntligen ny micro på plats! Min handyman har fixat till det idag så nu slipper jag värma lattemjölken i en kastrull och diska den varje gång. Verkligen ett I-landsproblem men ack så skönt att det är löst.
Nackdel med inbyggnadsmicro är att den kostar dubbelt så mycket som en som står fritt. Fördelen är att det blir ju snyggare och smälter in.

Horribelt

Kategori: Allmänt

Ska man skratta eller gråta?
Fick offertsvar från en firma för att måla huset.

3 9 5  0 0 0 riksdaler!!!

Aldrig i hela mitt liv kan jag säga.. Fantasibelopp!

Jag väljer att skratta åt den offerten!

Övningskörning

Kategori: Allmänt

Idag körde vi till Biltema i Haninge, vidare till Tyresö och till sist Farsta och så hem. Två fickparkeringsr och motorväg, landsväg och tät bebyggelse.

Tisdag

Kategori: Dagens Outfit

Efter en natt på soffan ( fotboll är ju så sövande) är jag pigg och glad. Får ju ändå refererat matchen på morgon.
- Så fort det blir åttondels finaler börjar lagen spelen som ett division ett lag. Tyskland kunde inte passa och Algeriet såg sin chans men 2-1 efter förlängning blev det.